Jackyes schreef op: 28-04-2016 09:27:19 |
Gister vroeg ik de dochter van 12 (1e klas voortgezet) hoe het met haar ging op school en na een
tijdje gaf ze aan dat ze zich eenzaam voelde in de klas. Dat de anderen kinderen niet met haar
praten en dat ze altijd alleen is in de pauze. Kortom een zielig hoopje op de bank ... Ik heb haar aangegeven door vragen te stellen en voorbeelden te geven dat ze ook zelf initiatief kan tonen. Aan de ene kant ´hoop´ ik dat het een fase is, die bij de leeftijd hoort en denk ik dat het ook goed is dan dat ze zelf leert hoe ze met haar dit probleem om moet gaan. En misschien is het ook een fase omdat het dit trimester erg druk is met school en er allemaal projecten/rapportages gemaakt moeten worden. Ik weet dat opvoeden loslaten is, maar wat vind ik dit moeilijk nu het niet lekker met haar gaat. Zijn er moeders die ervaring hierin hebben? |
Quote |
Sunshine schreef op: 28-04-2016 09:50:11 |
Waarom is ze alleen? Wat denk ze zelf dat het probleem is? Het is een keiharde wereld! |
Quote |
Jackyes schreef op: 28-04-2016 10:01:47 |
Ze denkt zelf dat ze alleen is omdat ze klein en dun is. Maar ik denk zelf ook dat het een keiharde wereld is en dat ze dat nu aan het ervaren is. |
Quote |
Chloe schreef op: 28-04-2016 10:13:43 |
Ik ken het niet van mijn kinderen, maar wel min of meer van mijzelf op die leeftijd. Kan je geen
gericht advies geven helaas, ken je dochter natuurlijk niet, maar loslaten en erop vertrouwen dat ze
het zelf oplost lijkt me in deze niet raadzaam. Denk dat je vooral goed in gesprek met haar moet
blijven en als het niet iets tijdelijks blijkt te zijn en ze wordt er somber door, zou ik eens
kijken of er op school iemand is met wie je dit kunt bespreken. Mentor bv? Heb geen idee nog hoe dat
op een middelbare school werkt. Sterkte met/ voor haar! |
Quote |
Mam Van Twee schreef op: 28-04-2016 11:19:18 |
Je zou verwachten dat na driekwart jaar ze wel wat contacten opgebouwd heeft in haar nieuwe
klas. Wordt ze structureel buiten gesloten, of is ze gewoon wat minder zichtbaar, heeft ze zich nog niet zo laten zien bij andere kinderen. Dat maakt denk ik wel verschil in de aanpak. Bij het tweede past zeker de adviezen die je al gegeven hebt, hoe neem je initiatief, hoe laat je merken dat je contact wil of dat je iets samen wilt doen etc. Misschien is het leuk om met 1 of 2 meisjes waar ze denkt een klik mee te kunnen hebben iets te ondernemen (samen naar de stad oid) of ze uit te nodigen voor iets buiten school (samen filmpje kijken thuis), zodat ze kunnen ontdekken wat leuk is aan elkaar. Soms hebben kinderen elkaar gewoon nog niet ontdekt/leren kennen. Bij het eerste, waarbij de klas haar "bewust" buiten sluit - dus groepjes die weglopen als zij erbij wil staan in een pauze, niet met haar praten over de dagelijkse dingen op school, mogelijk echt pesten ed - zou ik contact opnemen met de mentor om te vragen hoe zijn beeld van de klas is en de omgang met elkaar. En vandaar uit gaan kijken wat dan kan helpen. Daarbij zou voor mij zeker meespelen of ze ook in deze klas blijft volgend jaar, komen er nog kinderen bij/gaan er nog kinderen weg. Misschien kan de mentor net wat bijsturen en aankaarten in de mentorlessen. Heeft ze wel leuke contacten met brugklassers uit andere klassen - die ze bv kent via sport of basisschool? Sterkte in ieder geval, het is voor pubers (en moeders) niet echt gemakkelijk allemaal. |
Quote |
M&j schreef op: 28-04-2016 11:32:54 |
Groep 7/8 en de brugklasperiode kan erg zwaar zijn omdat de kinderen qua ontwikkeling zo'n eind
uitelkaar lopen, je voormalige BFF is zomaar met totaal andere dingen bezig dan waar jezelf aan toe
bent. Het kan dus een fase zijn maar er kan ook iets anders achter zitten. Blijf praten en hou je vinger aan de pols. Overleg met haar mentor, dat vinden hun ook erg fijn. En hou van je dochter. |
Quote |
Marron schreef op: 28-04-2016 16:38:07 |
Ik herken het. mijn dochter heeft via school sova training gehad omdat ze ook altijd alleen was. nu
gaat het stukken beter. heeft schoolvriendinnen waar ze ook buiten school mee optrekt. Durft nu zelf
op groepje af te stappen wat ze eerder nooit deed. |
Quote |
Nala schreef op: 28-04-2016 19:53:47 |
Hier precies hetzelfde als bij marron. De sova training heeft haar enorm goed gedaan en dr zelfvertrouwen weer wat doen groeien. |
Quote |
Satekroket schreef op: 29-04-2016 08:58:27 |
Meisjes uit de klas thuis uitnodigen? Nachtje bij jullie laten slapen? Samen wat leuks doen en een meisje uit de klas meenemen? Dat lukt het ook om op school vriendinnen te zijn. Heb dat zo met onze dochter aangepakt. (ook eerste klas en alles nieuwe kinderen) |
Quote |
Jackyes schreef op: 29-04-2016 12:02:00 |
Inmiddels zijn we een paar dagen verder, en ik wilde in ieder geval even terugkoppelen. Ik heb de afdelingscoordinator van de school gesproken. Zij kent deze klas ook van vorige jaren, en ik wilde graag van haar weten hoe ze de klas en mijn dochter ziet. Volgens haar (en wat ik al dacht) doet dochter gewoon mee in de groep en heeft ze contact (lachen en kletsen) met veel andere klasgenootjes. Ze vertelde ook dat vorige week een meisje van school is gegaan. Dit meisje was ´vastgeplakt´ aan een ander klasgenootje en die is nu ´alleen´. Dit meisje heeft een sociaal probleem en claimt andere meisjes, en de ouders zien dit niet in. Gevolg hiervan is dat de dynamiek onder de meisjes verandert, zeker nu geprobeert wordt dochter haar beste klasgenootje te ´kapen´. Ik snap best dat ze hier onrustig/alleen van gaat voelen, zeker als er ook nog slaapgebrek en stress (van eindprojecten) bij komt kijken. Ik heb daarna ook met dochter gesproken en ze vertelde mij heel eerlijk dat dit haar gevoel was maar ook dat ze dit ook alleen aan mij zou vertellen. Ik heb aangegeven dat ik het fijn vind dat ze het aan mij vertelde, en haar vervolgens nog wat tips en hints had gegeven. Ik hou de vinger wel aan de pols en zal haar aanmoedigen om wat meer activiteiten met klasgenootjes te gaan doen in het weekeinde. |
Quote |
Mv5 schreef op: 29-04-2016 13:45:23 |
Ja, helaas ervaring mee hier. Mijn vierde (13, tweede klas) ging het vorig jaar ook niet zo
lekker mee. Zowel op school als thuis, was continu boos en zat enorm met zichzelf en haar gevoelens
in de knoop. Ze had niet het idee dat met iemand te kunnen delen en voelde zich heel alleen. Haar
probleem was eigenlijk dat ze zichzelf buitensloot en afzonderde. Gelukkig ging het later dat jaar
beter en heeft ze nu wel een paar vriendinnen, al heeft ze dit jaar niet echt een leuke klas. |
Quote |